1396-04-13 09:53:21 گفت و گو تعداد بازدید :133 پرینت
فواد رابحی:
مقاومت؛ نقطه اشتراک مردم خرمشهر در طول تاریخ است/ نخل در نمایش نماد چیست

به گزارش سایت نسخه هنر به نقل از خبرگزاری فارس؛

کارگردان نمایش «صورت چین خورده یک نخل» گفت: این نمایش تا حدودی هم مقاومت مردم خطه خرمشهر را در طول تاریخ نشان می‌دهد و هم اختلافی که بین دو طائفه در طول تاریخ سینه به سینه تسلسل پیدا کرده و الان به یک بحران جدی تبدیل شده است.

«صورت چین خورده یک نخل» به صحنه بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح رخ نشان داد. این نمایش چین های زشت و خشن جنگ و درگیری را به نمایش در می آورد. حسین ذوالفقاری آن را به تحریر کشیده و فواد رابحی کارگردانیش را عهده دار شده است .

فواد رابحی امسال با صورت چین خورده یک نخل برای بار ششم به عنوان کارگردان به جشنواره فتح خرمشهر آمده تا با زبان هنر بومی پلشتی های جنگ را به تصویر بکشد.

*چندمین بار است که در جشنواره فتح خرمشهر شرکت می کنید؟

به عنوان بازیگر از دوره های اول بودم اما به عنوان کارگردان ششمین اثری است که به جشنواره فرستادم.

*وجه اشتراک کارهایتان در دوره های مختلف چه بوده است؟

وجه اشتراکشان مسئله اقلیمی و بومی بودنشان هست. من معمولا بوم منطقه خودم را سرلوحه کارم قرار می دهم و از متن هایی استفاده می کنم که معمولا نوشته ذوالفقاری هستند که با مایه بومیت نوشته شده و من خودم هم با شیوه های بومی آنها را اجرا می کنم .البته سعی می کنم به روز باشد.

*لطفا بیشتر درباره این اثر توضیح دهد؟

در این اثر آدم هایی نشان داده می شوند که به زندگی یک نخل شبیه هستند و ما سعی داریم داستان دو طائفه در سه برهه از تاریخ معاصر که نخستین آن در جنگ جهانی دوم است را نشان دهیم که بیگانگان و متفقین در سال 1320 در منطقه حضور یافته و آن را اشغال کردند و دومین برهه از تاریخ قبل از شروع جنگ تحمیلی ایران علیه عراق است و سومین زمان هم در حال حاضر است.

این نمایش تا حدودی هم مقاومت مردم خطه خودمان را در طول تاریخ نشان می دهیم و هم اختلافی که بین دو طائفه است و این اختلاف در طول تاریخ سینه به سینه تسلسل پیدا کرده است و الان به یک بحران جدی تبدیل شده را نشان می دهد. در این نمایش سه نسل از دو طائفه ای را می بینیم که هرکدام از دو طائفه از نگاه خود مسائل را تعبیر کرده و به خود حق می دهد. و این کشتاری که در جنگ جهانی بوده است معلوم نیست که چه کسی دیگری را کشته است و پس از سال ها هر کس از نگاه خودش روایت کرده است.

*از نظر فنی مدل خاصی را مد نظر داشتید ؟

ما بر اساس فرهنگ و محیطمان نوع بازی و میزانسن در کارگردانی و طراحی کارگردانی و حتی طراحی صحنه را طراحی کردیم مثلا آدمی که از قوم عرب است خیلی با تحکم صحبت می کند که هیچ فرقی نمی کند آقا باشد یا خانم. بر اساس نوع فرهنگ نوع بازی و طراحی صحنه ها را اجرا کردیم.

 

*آیا هدف نمایش نشان دادن پایمردی است یا اختلاف نظر دو طائفه؟

این دو به موازات هم حرکت می کنند و به عبارتی مردم مرزنشینی را نشان می دهد که در طول تاریخ مبارزه و ایستادگی کردند و هم اختلاف بین دو قومی است که در یک جا زندگی می کنند که به خاطر اختلافات یک سدی بین آنها است.

*چرا نخل؟

چون نخل هم از نظر احساس و هم از نظر نفس کشیدن و هم از نظر واحد شمارش خیلی به انسان نزدیک است. حتی نخل قلب دارد و اگر قلبش بمیرد خواهد مرد اما اگر قلبش سبز بماند حتی اگر بسوزد هم نمی میرد و به حیاتش ادامه می دهد.

*دلیل کم شدن تعداد نخل ها در دکور چیست؟

کم شدن نخل ها به مثابه خشکسالی است. در طول ماجرای نمایش تعداد نخل ها به مرور کم می شود و آنچه باقی می ماند فقط تفنگ است و این نشان دهنده این است که جنگ همه چیز را نابود می کند. علی رقم مقاومت آدم ها جنگ بالاخره تبعاتی هم دارد.

*فضای اجرا را چطور دیدید؟

فضای تئاتر برای نمایش مطلوب است ما هم نور پردازی خاصی نداشتیم فقط یک نور ضعیف که حس یک توهم را القا می کند.

نظرات هیچ نظری ثبت نشده است
ارسال نظر
نام شما :
آدرس ایمیل :
متن نظر : *
کد امنیتی : *
نسخه هنر
انجمن تئاتر سازمان بسیج هنرمندان
نمایش‏های روی صحنه
نسخه هنر در تلگرام